Regulamin organizacyjny
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Regulamin Organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem” określa szczegółową organizację oraz zasady funkcjonowania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Olszewie-Borkach.
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Olszewie-Borkach jest jednostką organizacyjną i budżetową gminy.
- Ośrodek jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa i jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.
- Status prawny pracowników ośrodka określa ustawa o pracownikach samorządowych.
- Postanowienia regulaminu obowiązują wszystkich pracowników, bez względu na rodzaj wykonywanej pracy, wymiar czasu pracy oraz zajmowane stanowisko.
§ 2
Funkcjonowanie Ośrodka opiera się na zasadach:
- Jednoosobowego kierownictwa.
- Służbowego podporządkowania.
- Szczegółowego podziału zadań, czynności, uprawnień i obowiązków określonych w indywidualnych zakresach czynności.
- Indywidualnej odpowiedzialności za należyte wykonanie tych zadań, czynności, uprawnień i obowiązków.
§ 3
- Siedziba Ośrodka mieści się w Urzędzie Gminy w Olszewie-Borki ul. Broniewskiego 13.
- Terenem działania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Olszewie-Borkach zwanego dalej „Ośrodkiem” jest teren Gminy Olszewo-Borki.
- Teren jest podzielony na cztery rejony opiekuńcze.
- Ośrodkiem kieruje Kierownik.
- Kierownik Ośrodka jest upoważniony do wydawania decyzji administracyjnych w sprawach z zakresu pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego oraz w innych sprawach, w których przepisy wymagają załatwienia spraw w drodze decyzji administracyjnych.
- W sprawach organizacyjnych i porządkowych związanych z funkcjonowaniem Ośrodka kierownik wydaje zarządzenia i inne akty przewidziane odrębnymi przepisami.
Rozdział II
Zakres działania i zadania Ośrodka
§ 4
Przedmiotem działania Ośrodka jest wykonywanie w imieniu Gminy Olszewo-Borki zadań ustawowych własnych i zleconych z zakresu:
- Pomocy społecznej.
- Świadczeń rodzinnych.
- Funduszu alimentacyjnego i dłużników alimentacyjnych, oraz innych zadań powierzonych uchwałami Rady Gminy Olszewo-Borki lub Zarządzeniami Wójta Gminy.
§ 5
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje projekty współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
- Realizacja zadań z wykorzystaniem środków finansowych pochodzących z programów Unii Europejskiej wymaga upoważnienia Rady Gminy.
Rozdział III
Struktura organizacyjna
§ 6
- Ośrodkiem kieruje Kierownik, który odpowiada za całokształt działalności jednostki.
- Kierownika zatrudnia i zwalnia Wójt Gminy.
- W skład Ośrodka wchodzą komórki organizacyjne (w skład których wchodzą samodzielne stanowiska pracy), stanowiska kierownicze, stanowiska urzędnicze i stanowisko pomocnicze ds. obsługi:
1) Dział świadczeń rodzinnych w skład, którego wchodzą stanowiska:
a) główny specjalista ds. obsługi świadczeń rodzinnych,
b) starszy inspektor ds. obsługi świadczeń rodzinnych,
2) Fundusz Alimentacyjny:
a) starszy inspektor ds. obsługi Funduszu Alimentacyjnego,
3) Dział pomocy społecznej w skład, którego wchodzą stanowiska:
a) specjalista pracy socjalnej,
b) starszy pracownik socjalny,
c) pracownicy socjalni,
d) aspirant pracy socjalnej,
e) inspektor ds. obsługi świadczeń pomocy społecznej,
4) stanowiska kierownicze:
a) Kierownik,
b) Główny księgowy,
5) stanowisko pomocnicze:
a) sprzątaczka,
6) Zatrudnionych na umowy-zlecenia wg potrzeb.
- Osoby zatrudnione na samodzielnych stanowiskach działają zgodnie z zakresem obowiązków i uprawnień, wykonują czynności samodzielnie i ponoszą za nie odpowiedzialność.
- Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej z uwzględnieniem przyznanych środków finansowych przewidzianych w uchwale budżetowej i prawie finansowym ustala stan zatrudnienia stosownie do ustawowych przyjętych zadań, potrzeb organizacyjnych oraz sprawnego funkcjonowania jednostki.
- Dla poszczególnych komórek i stanowisk ustala się identyfikujące symbole literowe do znakowania spraw i prowadzenia akt:
a) dział pomocy społecznej (PS),
b) dział świadczeń rodzinnych (ŚR),
c) fundusz alimentacyjny (FA).
- Odpowiednio do uzasadnionych potrzeb oraz możliwości finansowych Ośrodka dopuszcza się zawieranie terminowych umów o pracę lub umów-zleceń.
- Podczas nieobecności Kierownika jego obowiązki wykonuje wyznaczony pracownik.
- W ramach stanowisk pracy obowiązuje zasada pełnienia zastępstw w przypadku nieobecności pracownika w pracy.
- Schemat organizacyjny Ośrodka stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego regulaminu.
§ 7
- Szczegółowe procedury związane z organizacją funkcjonowania Ośrodka określa Kierownik (w regulaminie pracy, instrukcjach itp.).
- Pracownicy Ośrodka przygotowujący i załatwiający sprawy ponoszą odpowiedzialność za:
1) dokładną znajomość przepisów ustaw oraz przepisów wykonawczych i innych aktów prawnych,
2) właściwe zastosowanie przepisów dotyczących trybu przyznawania świadczeń w tym szczególności przepisów kpa,
3) przestrzeganie terminów załatwianych spraw,
4) przestrzeganie etyki zawodowej,
5) właściwą obsługę klientów,
6) prawidłowe prowadzenie, ewidencjonowanie i przechowywanie dokumentów,
7) przestrzeganie tajemnicy państwowej, służbowej i informacji uzyskanych w toku czynności zawodowych, a także po ustaniu zatrudnienia,
8) prowadzenie dokumentacji zgodnie z Instrukcją kancelaryjną i Jednolitym rzeczowym wykazem akt,
9) przestrzeganie porządku i dyscypliny pracy.
- Zasady i tryb postępowania przy załatwianiu spraw w Ośrodku reguluje kodeks postępowania administracyjnego oraz przepisy szczególne dotyczące załatwiania określonych spraw.
§ 8
- Czynności kancelaryjne, obsługę korespondencji i zasady podpisywania pism określa instrukcja kancelaryjna oraz jednolity rzeczowy wykaz akt opracowany na podstawie (Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz. U. Nr 69, poz.636 z późn. zm.).
Rozdział IV
Gospodarka finansowa i mienie
§ 9
- Ośrodek prowadzi gospodarkę finansową na zasadach obowiązujących w samorządowych jednostkach budżetowych, zgodnie z ustawą o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz.1240 z późn. zm.).
§ 10
Za rachunkowość w Gminny Ośrodku Pomocy Społecznej odpowiada Główny księgowy, któremu Kierownik powierza obowiązki w zakresie:
- Prowadzenia rachunkowości jednostki.
- Wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi.
- Dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym.
- Dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
§ 11
Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej jest finansowana w zakresie zadań własnych ze środków budżetu Gminy oraz w zakresie zadań zleconych ze środków przekazanych przez administracje rządową.
§ 12
Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan finansowy uwzględniający kwoty dochodów i wydatków określonych przez Radę Gminy w uchwale budżetowej.
Rozdział V
Zakres działania poszczególnych stanowisk pracy
§ 13
Zakres obowiązków kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej:
- Zapewnienie warunków do sprawnej organizacji pracy Ośrodka oraz praworządnego i efektywnego jego funkcjonowania oraz przestrzegania dyscypliny pracy.
- Nadzorowanie prawidłowego działania pracowników Ośrodka.
- Przygotowanie materiałów dotyczących rozpoznania i oceny potrzeb pomocy społecznej na terenie działania Ośrodka - sporządzanie bilansu potrzeb i środków.
- Planowanie środków finansowych na świadczenia środowiskowej pomocy społecznej.
- Współpraca z organizacjami oraz mobilizowanie środowisk lokalnych do działań na rzecz pomocy społecznej.
- Analiza i ocena realizacji planu zaspokajania potrzeb oraz skuteczności świadczonej pomocy.
- Ocena problemów społecznych terenu i przedstawienie propozycji ich rozwiązania.
- Podejmowanie z upoważnienia Wójta Gminy postanowień i decyzji dotyczących przyznawania bądź odmowy przyznania świadczenia pomocy społecznej wynikających z ustawy o pomocy społecznej, rozporządzeń wykonawczych i innych ustaw w ramach upoważnień.
- Przedstawienie Radzie Gminy i Wójtowi sprawozdań z działalności Ośrodka i zgłaszanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej.
- Nadzór nad całością prowadzonych zadań z zakresu pomocy społecznej i odpowiedzialność za prawidłową ich realizację przed Wójtem Gminy oraz Wydziałem Polityki Społecznej w Warszawie.
- Rozpatrywanie skarg i wniosków wpływających do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
§ 14
Zakres obowiązków Głównego księgowego:
- Opracowanie projektu budżetu.
- Dokonanie analizy budżetu i na bieżąco informowanie Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
- Czuwanie nad prawidłowym obiegiem informacji i dokumentacji finansowej.
- Udzielanie kontrasygnaty w stosunku do czynności prawnych, z których wynikają zobowiązania pieniężne.
- Opracowanie dla Rady Gminy sprawozdania z wykonania budżetu za dany rok.
- Zapewnienie prawidłowego wykonania budżetu, czuwanie nad zachowaniem równowagi budżetowej i przestrzegania dyscypliny budżetowej.
- Współpraca z ZUS, US, Skarbnikiem Gminy.
- Zabezpieczenie wszystkich dokumentów księgowych.
- Sporządzenie sprawozdań statystycznych, finansowych i bilansu oraz przedłożenie je Skarbnikowi Gminy.
- Prowadzenie i kontrola wydatkowanych środków pieniężnych ,obrotów pieniężnych na rachunkach bankowych i ponoszenie za nich odpowiedzialności.
- Planowanie i realizowanie wszystkich wydatków.
- Dekretowanie dokumentów.
- Wprowadzanie danych dla programów finansowo-księgowych.
- Prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem społecznym i ubezpieczeniem zdrowotnym, a w szczególności rozliczenie składek ubezpieczeniowych, a także świadczeń przysługujących pracownikom, dokonywanie zgłoszeń, wyrejestrowań z ubezpieczeń i sporządzanie ewentualnych korekt dokumentów ubezpieczeniowych.
- Sprawdzanie pod względem formalno-rachunkowym dokumentów finansowych, służbowych pracowników Ośrodka, tj. faktur, wyjazdów służbowych, list płac itp.
- Naliczanie płac i rozliczeń pochodnych od płac.
- Prowadzenie innych spraw dotyczących prowadzenia ksiąg rachunkowych.
- Prowadzenie rejestru faktur.
- Wykonywanie obowiązków głównego księgowego określonych w przepisach szczególnych dla głównych księgowych.
- Wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownika Ośrodka bezpośrednio związanych z działalnością jednostki, a nie objętych zakresem.
§ 15
Zakres obowiązków głównego specjalisty ds. obsługi świadczeń rodzinnych:
- Przyjmowanie wniosków o ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych i dodatków, kompletowanie dokumentacji wymaganej do przyznania bądź odmowy przyznania świadczeń rodzinnych, przygotowanie decyzji, postanowień i zaświadczeń w formie pisemnej, opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie.
- Sporządzanie list wypłat świadczeń rodzinnych i dodatków.
- Wprowadzanie danych do systemu informatycznego.
- Sporządzanie sprawozdań.
- Udzielanie osobom pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach.
- Prowadzenie dokumentacji pracy zgodnie z obowiązującą forma i przepisami.
- Zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych w toku czynności zawodowych a także po ustaniu zatrudnienia.
- Przesyłanie odwołań z pełną dokumentacją do samorządowego kolegium odwoławczego.
- Kontrola spłat nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych i dodatków.
- Ewidencja należności wpłacanych przez klientów w ramach zwrotu świadczeń rodzinnych, przygotowanie upomnień i tytułów wykonawczych do urzędu skarbowego.
- Prowadzenie rejestru wpływających wniosków o świadczenia rodzinne wraz z dodatkami.
- Wykonywanie czynności kancelaryjnej ośrodka pomocy społecznej.
- Wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej bezpośrednio związanych z działalnością jednostki, a nie objętych zakresem.
Jednocześnie główny specjalista jest wyznaczony na Administratora Bezpieczeństwa Informacji w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Olszewie-Borkach.
Administrator Bezpieczeństwa Informacji nadzoruje przestrzeganie zasad ochrony danych osobowych zgodnie z polityką bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej oraz instrukcją zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych w tym w szczególności:
- Nadzór nad wszystkimi stosowanymi środkami technicznymi l organizacyjnymi zapewniającymi ochronę danych osobowych.
- Zabezpieczenie danych osobowych przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym.
- Nadzór nad przestrzeganiem zasad ochrony przetwarzania danych osobowych.
- przeprowadzanie okresowych kontroli i oceny funkcjonowania mechanizmów zabezpieczeń oraz przestrzegania zasad postępowania w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych. Sporządzanie protokołów z kontroli, które przekazuje Administratorowi Danych.
- Prowadzenie rejestru dokonanych kontroli oraz ustaleń, wniosków i zaleceń z nich wynikających, a także nadzór ich wykonania.
- Nadzór nad obiegiem oraz przechowywaniem dokumentów zawierających dane osobowe.
- Nadzór nad prawidłowością archiwizacji oraz usuwania danych osobowych.
- Podejmowanie odpowiednich działań w przypadku wykrycia naruszeń w systemie zabezpieczeń lub podejrzenia naruszenia.
- Nadzór nad naprawami, konserwacją oraz likwidacją urządzeń komputerowych, na których zapisywane są dane osobowe.
- Zarządzanie hasłami użytkowników, systemami antywirusowymi i ich procedurami.
- Nadzór nad prowadzeniem wymaganej dokumentacji.
- Prowadzenie rejestru wydanych upoważnień do przetwarzania danych osobowych.
- Prowadzenie szkoleń z zakresu przepisów dotyczących ochrony danych osobowych oraz zastosowanych środków technicznych i organizacyjnych przy przetwarzaniu danych w systemach informatycznych.
§ 16
Zakres obowiązków starszego inspektora ds. obsługi świadczeń rodzinnych:
- Przyjmowanie wniosków o ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych i dodatków, kompletowanie dokumentacji wymaganej do przyznania bądź odmowy przyznania świadczeń rodzinnych, przygotowanie decyzji, postanowień i zaświadczeń w formie pisemnej, opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie.
- Sporządzanie list wypłat świadczeń rodzinnych i dodatków.
- Wprowadzanie danych do systemu informatycznego.
- Sporządzanie sprawozdań.
- Udzielanie osobom pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach.
- Prowadzenie dokumentacji pracy zgodnie z obowiązującą forma i przepisami.
- Zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych w toku czynności zawodowych a także po ustaniu zatrudnienia.
- Przesyłanie odwołań z pełną dokumentacją do samorządowego kolegium odwoławczego.
- Kontrola spłat nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych i dodatków.
- Ewidencja należności wpłacanych przez klientów w ramach zwrotu świadczeń rodzinnych, przygotowanie upomnień i tytułów wykonawczych do urzędu skarbowego.
- Prowadzenie rejestru wpływających wniosków o świadczenia rodzinne wraz z dodatkami.
- Wykonywanie czynności kancelaryjnej ośrodka pomocy społecznej.
- Wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej bezpośrednio związanych z działalnością jednostki, a nie objętych zakresem.
§ 17
Zakres obowiązków starszego inspektora ds. obsługi Funduszu Alimentacyjnego:
- Przyjmowanie wniosków o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego, kompletowanie i prowadzenie dokumentacji wymaganej do przyznania, odmowy przyznania lub dokonania zmian w sprawach świadczeń z funduszu alimentacyjnego, przygotowanie decyzji, postanowień i zaświadczeń w tych sprawach.
- Sporządzanie list wypłat świadczeń przyznanych z funduszu alimentacyjnego.
- Wprowadzanie danych do systemu informatycznego.
- Sporządzanie sprawozdawczości, przygotowanie danych i informacji o dłużnikach alimentacyjnych i przekazywanie ich do właściwego organu w celu dokonania zgłoszenia do biura informacji gospodarczych lub krajowego rejestru dłużników.
- Występowanie i współpraca z komornikami sadowymi, organami właściwymi dłużników i innymi instytucjami w celu zapewnienia pełnej realizacji zadań wynikających z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
- Gromadzenie i przetwarzanie danych osobowych osób uprawnionych i ich przedstawicieli ustawowych, członków ich rodzin, dłużników alimentacyjnych i członków ich rodzin w zakresie określonym w Ustawie.
- Udzielenie osobom pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach.
- Prowadzenie właściwej dokumentacji pracy zgodnie z obowiązująca formą i przepisami.
- Podejmowanie i realizacja zadań i czynności w ramach działań przewidzianych Ustawą z dnia 07.09.2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów do podjęcia wobec dłużników alimentacyjnych, a w szczególności:
a) przyjmowanie wniosków o podjecie działań wobec dłużników alimentacyjnych,
b) współpracowanie z organami prowadzącymi postępowanie egzekucyjne w celu zapewnienia największej skuteczności egzekucji,
c) występowanie do właściwych instytucji w celu spowodowania podjęcia zatrudnienia przez dłużnika, a w razie odmowy - zatrzymanie prawa jazdy i o ściganie za przestępstwa określone w art.209 § 1 Kodeksu Karnego,
d) przygotowanie sprawozdań z realizacji zadań przewidzianych w ustawie.
- Zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych w toku czynności zawodowych także po ustaniu zatrudnienia.
- Przeprowadzanie wywiadów alimentacyjnych i odbieranie oświadczeń majątkowych od dłużników alimentacyjnych, na podstawie upoważnienia przez organ właściwy dłużnika.
- Udzielanie organowi właściwemu dłużnika informacji o sytuacji rodzinnej, dochodowej i zawodowej dłużnika alimentacyjnego w oparciu o posiadany rodzinny wywiad środowiskowy dotyczący tego dłużnika.
- Przesyłanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego odwołań i zażaleń.
- Prowadzenie spraw związanych z dochodzeniem nienależnie pobranych świadczeń, a także dochodzenia należności od dłużników.
- Ewidencja należności dłużników alimentacyjnych, przygotowania upomnień i tytułów wykonawczych.
- Załatwianie spraw dotyczących zaliczek alimentacyjnych, do których prawo powstało przed dniem 01.10.2008 r. w zakresie przewidzianym ustawą.
- Wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, związanych bezpośrednio z działalnością jednostki, a nie objętych zakresem.
§ 18
Zakres obowiązków pracowników socjalnych i specjalisty pracy socjalnej:
- Praca socjalna z wykorzystaniem kontraktu socjalnego.
- Dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń.
- Udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej oraz skutecznie posługiwanie się przepisami prawa przy realizacji tych zadań.
- Pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskaniu pomocy.
- Udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
- Pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych.
- Współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa.
- Inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudna sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie takich osób i rodzin.
- Współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia.
- Kompletowanie i prowadzenie dokumentacji wymaganej do przyznawania bądź odmowy przyznania świadczenia z pomocy społecznej, umieszczenie osób wymagającej całodobowej opieki w Domu Pomocy Społecznej oraz ustalenie opłat za pobyt.
- Organizowanie imprez mających na celu integrację osób i rodzin ze środowiskiem lokalnym, prowadzenie akcji i zbiórek mających na celu pozyskiwanie darów od sponsorów.
- Sporządzanie bilansu potrzeb i środków oraz projektu planu pomocy społecznej w rejonie opiekuńczym.
- Prowadzenie okresowych kontroli wydanych świadczeń oraz udział w wyjazdach interwencyjnych.
- Prowadzenie dokumentacji wg obowiązujących przepisów.
- Prowadzenie dokumentacji i spraw związanych z realizacją usług opiekuńczych (sąsiedzkich) w rejonie działania.
- Obsługa świadczeń z pomocy społecznej w rejonie działania opracowywanie decyzji administracyjnych oraz realizacja innych działań związanych z prawidłową realizacją świadczeń z pomocy społecznej.
- Podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych poprzez udział w szkoleniach i samokształcenia.
- Wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej nie objętych zakresem czynności a bezpośrednio związanych z działalnością.
§ 19
Zakres obowiązków aspiranta pracy socjalnej:
- Opracowywanie i wydruk decyzji administracyjnych.
- Sporządzanie list wypłat udzielanych świadczeń.
- Rozliczanie świadczeń realizowanych w formie zakupów.
- Prowadzenie dokumentacji osób przebywających w domach pomocy społecznej.
- Występowanie do gmin o zwrot świadczeń przyznanych w miejscu pobytu.
- Kompletowanie i przygotowywanie dokumentacji dotyczącej przyznawania i wypłaty świadczeń przyznawanych na podstawie ustawy o pomocy społecznej.
- Obsługa systemu komputerowego - dokładne i rzetelne wprowadzanie informacji z wywiadów środowiskowych oraz innych dokumentów do baz danych.
- Prowadzenie rejestrów udzielanych świadczeń.
- Sporządzanie informacji i sprawozdań.
- Wykonywanie innych prac zleconych przez Kierownika Ośrodka.
§ 20
Zakres obowiązków inspektora ds. obsługi świadczeń obowiązków pomocy społecznej.
- Sporządzanie list wypłat.
- Przygotowanie decyzji przyznających lub odmawiających świadczeń pieniężnych lub w naturze.
- Prowadzenie kontrolki budżetowej.
- Prowadzenie rejestru:
1) udzielonej pomocy,
2) odmów,
3) odwołań.
- Sporządzanie analiz wykonania budżetu na pomoc społeczną.
- Opracowywanie sprawozdań z wykonania środków na pomoc społeczną.
- Rejestrowanie w dzienniku korespondencji pism wpływających i wychodzących.
- Praca w systemie komputerowym POMOST.
- Przesyłanie zbiorów z systemu informatycznego POMOST do Ministerstwa Gospodarki Pracy i Polityki.
- Sporządzanie okresowej weryfikacji planu na pomoc społeczną.
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej składek na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem.
- Obsługa elektronicznej skrzynki podawczej.
- Wykonywanie innych prac zleconych przez Kierownika.
§ 21
Zakres obowiązków sprzątaczki:
- Utrzymywanie w czystości pomieszczeń biurowych.
- Mycie biurek, szaf, drzwi i urządzeń sanitarnych oraz mycie okien.
- Utrzymanie porządku przed wejściem do budynku.
- Przestrzeganie zasad BHP i przeciwpożarowych.
- Oszczędne gospodarowanie środkami czystości.
- Wykonywanie określonych zadań nie ujętych w zakresie czynności zleconych przez Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
§ 22
- Sprawy osobowe pracowników oraz akta kierownika prowadzi pracownik Urzędu Gminy prowadzący kadry.
- Wypłata świadczeń pieniężnych dokonywana jest przez pracownika Urzędu Gminy prowadzącego kasę.
Rozdział VI
Zasady redagowania pism i obiegu dokumentów
§ 23
- Wszystkie pisma urzędowe wychodzące z ośrodka musza być ewidencjonowane opatrzone datą symbolami ośrodka oraz numerem rzeczowego wykazu akt.
- W ośrodku stosuje się jednolity rzeczowy wykaz akt dla Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Instrukcje Kancelaryjną.
§ 24
Pisma wychodzące powinny być opracowane starannie, rzeczowo, zwięźle i zrozumiale oraz odpowiadać zasadom poprawności i czytelności.
§ 25
Dokumenty przedkładane do podpisu Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej są parafowane na kopi pisma z lewej strony przez pracownika, który je opracował.
§ 26
Pisma dotyczące spraw finansowych są podpisywane przez Kierownika Ośrodka.
§ 27
- Kierownik podpisuje osobiście zarządzenia, decyzje, umowy, porozumienia, pisma stanowiące rozstrzygnięcie sprawy.
- Czynności o charakterze przygotowawczym techniczno-kancelaryjnym i inne dokumenty nie stanowiące rozstrzygnięcia spraw podpisują pracownicy stosownie do podziału czynności.
Rozdział VII
Organizacja działalności kontrolnej
§ 28
- System kontroli w Ośrodku obejmuje kontrolę zewnętrzną i wewnętrzną.
- Kontrola zewnętrzna prowadzona jest przez służby do tego powołane na podstawie przepisów szczegółowych.
§ 29
1. Kontrolę wewnętrzna w Ośrodku sprawuje:
- Skarbnik Gminy: w sprawach finansowo-księgowych, w zakresie określonym przepisami szczegółowymi tj. Ustawą o rachunkowości i ustawą o finansach publicznych,
- Kierownik Ośrodka - we wszystkich pozostałych sprawach.
Rozdział VIII
Oceny kwalifikacyjne pracowników
§ 30
- Pracownicy Ośrodka podlegają ocenie kwalifikacyjnej.
- Ocenę kwalifikacyjna dokonuje się zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych.
- Ocena kwalifikacyjna dokonywana jest na piśmie, a jej treść podaje się do wiadomości zainteresowanego pracownika.
- Negatywna ocena kwalifikacyjna potwierdzona ponownie ujemną oceną dokonana nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy stanowi podstawę do rozwiązania stosunku pracy za wypowiedzeniem.
- Szczegółowe zasady oraz tryb dokonywania oceny pracowników określa Kierownik odrębnym zarządzeniem.
Rozdział IX
Tryb pracy Ośrodka
§ 31
- Czas pracy nie może przekroczyć 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy.
- Pracownikom przysługuje wynagrodzenie miesięczne płatne z dołu do 30 dnia każdego miesiąca przelewem na konto.
- Za pracę poza wyznaczonymi godzinami przysługuje czas wolny w godzinach ustalonych z Kierownikiem.
- Codziennie przed rozpoczęciem pracy należy podpisywać listę obecności. Spóźnienia należy osobiście zgłosić i wyjaśnić Kierownikowi Ośrodka.
- Wyjazdy i wyjścia służbowe muszą być udokumentowane delegacjami lub zapisami w książce wyjść.
- Pracownicy do pracy w terenie korzystają z własnego transportu.
- Pracownik ma prawo do corocznego urlopu wypoczynkowego w wymiarze określonym w Kodeksie Pracy i zgodnym z planem urlopów.
- Interesanci przyjmowani przez pracowników socjalnych są w każdym tygodniu od poniedziałku do środy w godzinach od 8:00 do 16:00 pozostałe dni tygodnia praca w terenie od 8:00 do 16:00.
- Pozostali pracownicy przyjmują interesantów każdego dnia w tygodniu od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00.
Rozdział X
Organizacja przyjmowania i załatwiania indywidualnych spraw interesantów
§ 32
- Indywidualne sprawy interesantów załatwiane są w terminach określonych Kodeksem Postępowania Administracyjnego.
- Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie indywidualnych spraw interesantów ponoszą pracownicy zgodnie z ustalonymi zakresami obowiązków.
- Kontrole i koordynacje działań w tym zakresie prowadzi Kierownik Ośrodka. Ogólne zasady postępowania określa KPA. instrukcja oraz przepisy szczególne, dotyczące organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków obywateli.
§ 33
Pracownicy Ośrodka przy obsłudze interesantów obowiązani są:
- Udzielania informacji niezbędnych do załatwiania danej sprawy i wyjaśnienia treści.
Opublikował: Jacek Olewiecki
Publikacja dnia: 10.06.2012
Podpisał:
Jacek Olewiecki
Dokument z dnia:
10.06.2012
Dokument oglądany razy:
5744
24.04.2018 // gops.olszewo-borki.pl/bip